Home Onze school Ontwikkelingsperspectief

Ontwikkelingsperspectief

Op Olivijn staat de ontwikkeling van de leerling centraal. Wij werken doelgericht en hebben hoge verwachtingen. Olivijn stelt voor iedere leerling bij aanvang van de schoolloopbaan een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vast. Hierin wordt het te verwachten uitstroomniveau en de uitstroombestemming van de leerling beschreven. Dit is een inschatting van wat de leerling op school gaat leren. Per domein wordt aangegeven welke ondersteuningsbehoefte de leerling heeft om dit uitstroomniveau te bereiken. Wij onderscheiden zeven verschillende uitstroombestemmingen, van VSO ZML-EMB tot en met Havo/Vwo. We volgen hierbij het landelijk doelgroepenmodel.  

Het OPP is koersbepalend. Op basis van het OPP en de gestelde uitstroombestemming worden doelen vastgesteld op de domeinen sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren, rekenen, mondelinge taal, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. De leerdoelen worden opgesteld vanuit de leerroute die passend is bij het uitstroomperspectief. Hierbij gebruiken wij de HUB-leerlijnen. Het onderwijs wordt zo georganiseerd dat iedere leerling aan zijn of haar doelen werkt. Dit gebeurt zoveel mogelijk in kleine groepen die op niveau zijn samengesteld. Voor deze niveaugroepen wordt een groepsplan opgesteld waarin de doelen waaraan gewerkt wordt beschreven staan. Deze doelen worden twee keer per jaar geëvalueerd, vastgelegd in een leerlingplan en vervolgens met de ouders besproken. Het OPP wordt jaarlijks geëvalueerd. Deze evaluatie stellen de leerkracht en assistent samen met de orthopedagoog en intern begeleider op en wordt met ouders besproken in het oudergesprek.  Vanaf 1 augustus 2025 is het hoorrecht verplicht voor alle scholen. Dit houdt in dat wij met de leerling, op hun niveau, in gesprek gaan over hun doelen die beschreven zijn in het OPP.

Doelgroepenmodel-basisonderwijs-2023 

* Het landelijke doelgroepenmodel SO is ontwikkeld door de Sectorraad voor Gespecialiseerd Onderwijs. De volledige versie en toelichting is te vinden op www.doelgroepenmodel.nl. 

Schooladvies 

Het schooljaar voordat de leerlingen schoolverlater zijn, ontvangt u in het OPP een voorlopig schooladvies. Dit wordt opgesteld op basis van de evaluatie van de doelen in Edumaps, CITO scores (indien afgenomen), en de ondersteuningsbehoeftes. In februari wordt, indien van toepassing, de doorstroomtoets afgenomen. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen het definitieve schooladvies. Inschrijving op vervolgonderwijs dient vóór 1 april plaats te vinden.